ضرورت داشتن یک وب سایت
در دنیای امروز داشتن یک وب سایت
امریست لازم و ضروری . بسیاری از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن
یک وب سایت را درک کرده اند اما آیا هر وب سایتی جوابگوی نیازهای مخاطبانشان هست و
استانداردهای اولیه طراحی وب در آنها رعایت شده است؟ طراحی اختصاصی و در واقع ساخت
و ایجاد یک وب سایت استاندارد و مطابق با نیازها مراحل بسیاری را شامل می شود که هر
یک از این مراحل به صورت موازی از اهمیت ویزه ای برخوردارند.
به بیان ساده تر مراحل ایجاد و طراحی یک وب سایت به صورت حلقه های زنجیر به یکدیگر
متصلند و ضعف و یا نبود یک حلقه می تواند بر روی کیفیت یک وب سایت تاثیر بسیاری داشته
باشد . کلیه مراحل ساخت یک وب سایت باید به صورت برنامه ریزی شده ، هدفمند و گام به
گام پیش رود تا در نهایت به نتیجه ای مطلوب برسد.
شاید خواندن مطالب زیر با توجه به ترتیب آنها بتواند در تعیین برنامه و هدف شما در
ساخت یک وب سایت تاثیر گذار باشد.
گام اول: اهداف و استراتژی وب سایت ابتدایی ترین گام در
طراحی یک وب سایت بررسی و تعیین اهداف ، سیاست و استراتژی وب سایت شما در نحوه معرفی
و ارائه خدمات ، نوع و نیاز مخاطبان ، امتیازات رقابتی ،نحوه ارتباط با مخاطبان و …
می باشد. بررسی و مطالعه دقیق در این مرحله می تواند در بازدهی و بهره وری وب سایت
و تبلیغات شما بسیار تعیین کننده باشد . برای تعیین اهداف و استراتژی وب سایت تان موارد
زیر را مدنظر قرار دهید : هدف شما از داشتن وب سایتنوع مخاطبان شمانوع خدمات شماتحلیل
خواسته های مخاطبان شمافضای رقابتی و ویژگیهای رقابتی شما
گام دوم: محتوا این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا
و مطالب درون وب سایت شما مهمترین قسمت وب سایت شما را تشکیل میدهند.با توجه به اهداف
، نوع مخاطبان و … اطلاعات موجود در وب سایت شما باید گویای نوع فعالیت و خدمات شما
باشد.ارائه اطلاعات علمی ، ساده ، گویا و همراه با استفاده از نگارش مناسب در ارتباط
با نوع فعالیت و محصولات و یا خدمات شما می تواند تمامی نیازهای مخاطبان رابر طرف نماید
و انها را در استفاده از خدمات و یا محصولات شما متقاعد کند.
گام سوم: طبقه بندی اطلاعات ، چینش ، نوع نگارش و دسترسی
وب سایت پس از مرحله انتخاب و تعیین اهداف ، استراتژی و سیاست وب سایت ، نحوه در دسترس
قرار دادن و ارائه اطلاعات در اولویت دوم قرار دارد.تصور کنید که شما ارائه دهنده خدمات
خاصی هستید و یا شاید مخاطبان شما آشنایی کامل با خدمات و یا محصولات شما ندارند؟ در
این حالت وظیفه شما ارائه توضیحات لازم و کافی و همچنین برطرف کردن ابهامات و سوالات
احتمالی و متداول است. دو حالت برای ایجاد ابهام و عدم پاسخ به مخاطب وجود دارد. وجود
نداشتن و یا مبهم بودن اطلاعات.در دسترس نبودن و عدم هدایت صحیح مخاطب برای کسب اطلاعات.
این نکته بسیار مهم است که بدانید اگر مخاطب ابهام و یا سوال بدون جوابی در مورد خدمات
و یا محصولات شما داشته باشد ، بدنبال منابع دیگری برای پاسخ دادن به سوالات خود و
رفع ابهام می گردد و این یعنی از دست دادن مخاطب.
گام چهارم: گرافیک وب سایت یکی از مهمترین و کلیدی ترین
نکات در یک وب سایت گرافیک وب سایت است.با توجه به فضای رقابتی و شلوغ دنیای وب جلب
توجه مخاطب در مرحله ابتدائی قرار دارد. تصور کنید که قصد دیدن یک وب سایت را دارید
که از نظر زمان Load شدن و یا بالا آمدن بسیار کند و از نظر نمای ظاهری نکته ای برای
جلب توجه شما ندارد هر چند که شاید مطالب بسیار مفید و یا خدمات بسیار خوبی ارائه دهد.در
اکثر موارد شما این وب سایت را خواهید بست و به سراغ وب سایت دیگری خواهید رفت. با
توجه به مطالعات و تجربیات ما در زمینه طراحی و توسعه وب ، بر این اعتقادیم که رعایت
اصل " خلاقیت همراه با سادگی " می تواند فضایی بسیار زیبا و کارآمد در وب سایت شما
ایجاد کند.در این راه انتخاب رنگها و طرح های مناسب با فضای کاری شما بسیار تعیین کننده
است. ذکر این نکته بسیار مهم است که گرافیک وب شاخه ای جدا از گرافیک چاپ است و طراحی
در وب اصول و استانداردهای مختص به خود دارد.
گام پنجم: رعایت استانداردها در طراحی استانداردها کمک
می کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین میکنیم دسترسی دارند
و همواره توسعه وب را سریعتر و لذت بخشترمی کند. استانداردها کمک می کنند که وب سایت
شما در تمامی مرورگرها به صورت یکسان نمایش داده شوند ، توسعه آنها راحتتر انجام گیرد
، توسط موتورهای جستجو دقیقتر و سریعتر رتبه بندی و تحلیل شوند و ….
گام ششم: مدیریت وب سایت امروزه وب سایتهای داینامیک و
پویا سهم عمده ای از دنیای وب را تشکیل میدهند. این وب سایتها با استفاده از زبانهای
برنامه نویسی و بانکهای اطلاعاتی به وجود می آیند و حرکت می کنند. با توجه به گستردگی
زبانهای برنامه نویسی تحت وب ، عناصر : علم روز ، تجربه و خلاقیت در استفاده از زبانها
و بانکهای اطلاعات نقش تعیین کننده ای در بازدهی و بهره وری وب سایت شما دارد .در وب
سایتهای داینامیک بخشی با عنوان مدیریت وب سایت ، برای مدیریت ( بروزرسانی ، ویرایش
و … ) اجزاء و مطالب وب سایت در اختیار شما قرار میگیرد. سادگی در نحوه استفاده ، امکانات
و امنیت از نکات مهم در مدیریت وب سایت هستند. این بخش توسط مخاطبان عادی وب سایت شما
غیر قابل رویت می باشد و در عین حال قسمت اصلی تشکیل دهنده وب سایت های داینامیک است.
گام هفتم: بهینه سازی
برای موتورهای جستجو برای کسب رتبه بهتر و کسب مخاطبان بیشتر به صورت هدفمند ( کسب
مخاطبانی که واقعا به دنبال خدمات ما هستند ) از موتورهای جستجو ، بهینه سازی وب سایت
برای موتورهای جستجو امری لازم و ضروریست ، بهینه سازی وب سایت یک شاخه جدا از طراحی
وب سایت نیست و طراحان وب باید راههای بهینه سازی وب سایتها را برای موتورهای جستجو
به خوبی بدانند و در طول طراحی و کد نویسی یک وب سایت رعایت کنند. بوسیله بهینه سازی
وب سایت موتورهای جستجو ،راحتتر ، سریعتر و دقیقتر وب سایت ما را بررسی می کنند .برای
بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو که امروزه شاخه ای از فعالیتهای تحت وب
است و به صورت آکادمیک در دانشگاه های معتبر دنیا آموزش داده می شود روشهای متفاوتی
وجود دارد.گاهی عدم آگاهی و یا استفاده نا مناسب از این تکنیکها باعث نتایج معکوس می
شود.به این معنا که موتورهای جستجو وب سایت شما را تحریم می کنند.
بنابراین انتخاب روش صحیح و استاندارد بسیار مهم است. این نکته بسیار مهم است که بخش
عمده ای از بازدید کنندگان شما به دلیل مطالب مفید ، طراحی مناسب ، و خدمات خوب شما
، به وب سایت شما می آیند و تمامی موارد در مورد یک وب سایت به صورت زنجیره ای به یکدیگر
پیوسته اند و شاید ضعف یکی از حلقه های این زنجیر باعث عدم بهره وری وب سایت شما باشد.
اینکه تکنیکهای بهینه سازی به چه روش و ترتیبی اعمال شود ، در جایگیری و رتبه بندی
شما در موتورهای جستجو بسیار تایین کننده است.
مطالب مرتبط